LiSB-Rapidcompetitie: belevenissen van V1, V3 en V5 in Stein

Naast V4 (zie verslag) waren in week 13 ook V1, V2, V3 en V5 actief in het kader van de Rapidbekercompetitie van de LiSB. V2 speelde net als V4 op donderdag 30 maart (maar dan wel in Klimmen, nog geen verslag binnen), terwijl V1, V3 en V5 op vrijdag 31 maart in Stein moesten aantreden. Hieronder volgt het verslag van de belevenissen van de laatste 3 teams.

In poule A1 waren zowel V1 als V3 ingedeeld. Bij V1 weet je van tevoren niet wie teamledier Eric Jan Morren uit de hoge hoed tovert, nu waren het Christian Braun, Fatih Baltic, Ruud van Meegen (allen ZL1) en Ronny Willen (ZL4). V3 speelde in dezlefde opstelling als in de eerste 2 ronden (Paul Stumer, Marcel Winkels (beiden ZL2), Bob Merx en Ger Schaffhausen (beiden ZL4)). Omdat bij de indeling geen rekening werd gehouden met het feit dat in de eerste ronde teams van dezelfde vereniging tegen elkaar moeten spelen, werd ronde 3 naar voren gehaald. V1 was veel te sterk voor V3 (3-1), al wist Ger na een spannende partij het punt binnen te halen tegen Ronny. In de volgende ronde wonnen beide Voerendaalse teams overtuigend (V1 3½-½ tegen DJC 1 (halfje afgestaan door Ronny) en V3 4-0 tegen De Juiste Z 1), Dat betekende dat V3 in de laatste ronde tegen DJC 1 een gelijkspel nodig had om bij de eerste 2 in de poule te eindigen (daardoor naar de hoogste poule in de finale). Bij een 1-2-tussenstand (voor DJC 1, winst voor Bob) verloor Paul helaas door tijdgebrek nog een stelling met een stuk meer en eindigde V3 uiteindelijk op de 3e plaats. V1 ging door met punten scoren en won in de laatste ronde met 4-0 van De Juiste Z 1.
Eindstand poule A1: Voerendaal 1 16½ DJC 1 11 Voerendaal 3 8 De Juiste Z 1 ½.

V5, dat in poule B2 speelde, had een invaller nodig en Henk Gommer was niet te beroerd om uit te helpen. De overige 3 (vaste) spelers waren Bert Smeets, Bert Bomhoff en John Gerrichhauzen. In de eerste ronde was het uiteindelijk sterkste team, DJC 2, de tegenstander. Alleen Bert B. wist een halfje te pakken. De mannen mochten daarna aantreden tegen Sjaak Mat. Het was sneu voor dit team, dat met 3 spelers aantrad (John had daardoor geen tegenstander) , dat ze deze avond zelfs geen enkel halfje wisten te pakken, dus ook niet tegen V3. De spannendste wedstrijd speelde V3 tegen Schaesberg 2. Het werd een 3-1-overwinning (winst voor Bert B., Henk en John), waarbij moet worden aangetekend, dat de tegenstander van John al op donderdag in Schaesberg 1 had gespeeld, waardoor John een reglementair punt pakte. Lovenswaardig is dan weer dat de tegenstander gewoon speelde, ondanks het feit dat er geen invaller kon worden gevonden. Daardoor kon John tenminste spelen, anders was hij 2 keer vrij geweest. V5 eindigde uiteindelijk in poule B2 op de 2e plaats.
Eindstand poule B2: DJC 2 16 Voerendaal 5 11½ Schaesberg 2 11½ Sjaak Mat 0.

De finaleronde zal worden gespeeld op woensdag 17 mei (de dag voor Hemelvaartsdag) in Zalencentrum Keulen in Klimmen (thuiswedstrijd voor de 5 Voerendaalse teams).

Tot slot zijn er nog enkele foto’s van de Voerendaalse teams in actie:

Paul (l) – Christian (r), Marcel (l) – Fatih (r)
Ronny (l) – Ger (r), Ruud (l) – Bob (fotograaf dus niet achter het bord)
John (r), Henk (r)
Bert S. (l), Bert B. (l)